2009-08-31

Jag felanmäler felande felanmälningar

Jag har fått nog av klottret i vårt vackra län och har bestämt mig för att göra någonting åt det!

Idag lanserar jag därför webbtjänsten Klotterfri.se där alla som vill kan anmäla klotter nära dem. Kommunerna är idag inte tillräckligt duktiga på att få in klotteranmälningar, så då får marknaden lösa problemet.

http://www.klotterfri.se

Kom gärna med förslag på hur tjänsten kan bli ännu bättre, den kommer att förbättras under hösten.

Vill ni veta mer om tankarna bakom, hur det offentliga borde öppna upp mot webben, så kan ni läsa min artikel i Svensk Tidskrift från i våras. Den långa svansen i politiken.

Pressmeddelandet nedanför har just gått ut till media i Östergötland.

PRESSMEDDELANDE

2009-08-31

Johan Lundberg
Riksdagskandidat (m) i Östergötland
Civlingenjörsstudent

070-66 99 309


Lundberg (m): Jag felanmäler felande felanmälningar!

- Det är för svårt att felanmäla klotter och andra problem till kommunen. Enligt en rapport jag tagit fram är det bara två kommuner som har en tillfredsställande webbtjänst för felanmälan. Och bara den ena av dem skyltar med det. Kommunerna borde ta till sig den nya tekniken och underlätta för medborgare som vill kontakt dem, säger Johan Lundberg, Moderat riksdagskandidat från Linköping som idag lanserar ett förslag på lösning.

- Jag vill inte bara kritisera utan även visa hur kommunerna borde göra. Därför lanserar jag idag tjänsten www.klotterfri.se där alla östgötar kan anmäla och lägga upp bilder på klotter där de bor. Detta borde kommmunerna ha gjort för länge sedan, men jag hjälper dem gärna på vägen. En ren och hel kommun är också en trygg kommun, avslutar Johan Lundberg.

Den rapport som hänvisas till i pressmeddelandet laddas ned här "Felanmälan - var god dröj". Kommunerna med högst betyg är Motala och Ydre.

Kontakta Johan Lundberg för intervjuer och mer information.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har inte funderat på att skaffa en hobby istället?

Vem skadas av affischering förresten? Jag tycker det är kul att titta på och smyckar ut staden.

Oskar Lindvall sa...

Det här är SÅ.JÄVLA.BRA!