2009-08-22

Amerikanska konstverk

Det här är ett inlägg av rent privat intresse. Jag kommer behöva googla det ett antal gånger innan jag lyckas lägga namnen på minnet.

Jag har flera gånger sett parodier på två kända amerikanska målningar. De är två av de mest kända amerikanska tavlorna i modern tid.

American Gothic har en rätt kuslig känsla över sig. Ett par står utanför sitt hus, mannen med en högaffel i handen. Det finns mängder av variationer på detta tema, googla så hittar du flera.

Den andra bilden är Nighthawks, som är en av de snyggaste målningarna jag sett. Trots stramheten i bilden lyckas konstnären ge djup och liv åt scenen.

1 kommentar:

Jacob Lundberg sa...

Väldigt fina målningar! Johan Wennström har rätt om den figurativa konsten.

Också trevligt att få bekräftat att jag inte är den enda som använder min egen blogg som anteckningsblock och googlar den för att komma ihåg saker.